Az ECHA értékelése nem elégítette ki azt a követelményt, hogy a “karcinogén” besorolást megbízható és elfogadható tanulmányokra alapozza. A figyelembe vett tanulmányban a vizsgált anyag sűrűségére nem megfelelő értéket alkalmazott, arra a következtetésre jutva, hogy a tanulmányban nem állt fenn a tüdő túlterhelése, amit a bizonyítékok megcáfolnak, ezért a tanulmányra nem lehetett volna az értékelést alapozni.
A Bizottság besorolása is téves, mert azt jogszabály alapján csak az anyag valódi (intrinsic) rákkeltő hatása esetén hozhatta volna meg, azonban a bizonyítékok szerint a TiO2 csak adott körülmények között bizonyult rákkeltőnek (belélegzett, adott formában, fizikai állapotban, méretben és mennyiségben, tüdő túlterhelése esetén, csak a részecske toxicitásból eredő hatás alapján).
Nem világos, hogy a bírósági határozat hogyan fogja befolyásolni a titán-dioxid élelmiszer-adalékanyag betiltását, ami fél éves átmeneti időszak után, 2022. augusztus 7-én lépett életbe, az EFSA 2021-es értékelésének következményeképpen, ahol nem tudták kizárni az anyaggal kapcsolatos genotoxikus aggályokat.
Ezzel a döntéssel egyébként nem értett egyet az USA, Kanada és az Egyesült Királyság. Az USDA véleménye szerint a veszélyértékelés nanoanyagokra vonatkozik, de nem tükrözi a humán expozíciót, ezért nem vonatkoztatható az adalékanyagként való használhatóságára. Kanadai szakértők is említették a titán-dioxid más formáival kapcsolatos biztonsági aggályokat, ami az élelmiszer-minősítésű titán-dioxidra nem vonatkozik.
A jelenlegi EU szabályozás szerint az ipar nem használhatja a titán-dioxidot adalékanyagokban, de alternatívája egyelőre nincs. A gyógyszeriparnak sincs alternatívája, de ez esetben a tiltás ellátási problémákat okozna, ezért a gyógyszeripari alkalmazás miatt a titán-dioxid továbbra is megmaradt az élelmiszer-adalékanyagok uniós listájában.
A titán-dioxid (E171) adalékanyagot elsősorban, mint színezéket, fehér bevonatként alkalmazták az élelmiszeriparban és gyógyszeriparban.